Sådan får du hjælp til at registrere LEI

Synes du, at det virker svært og besværligt at registrere LEI? Det er du ikke ene om. Mange erhvervsdrivende og organisationer har spurgt sig selv, hvorfor det skal gøres, hvordan man gør, og hvad det koster. Men svarene er lige ved hånden.

Finanstilsynet

På Finanstilsynets hjemmeside er der masser af information om LEI, historien bag tiltaget, og hvordan man registrerer LEI. Ofte er der detaljeret information i artikler, som afsluttes med links til videre læsning. Eftersom mange virksomheder har kontaktet dem og spurgt om LEI, har de oprettet en underside, som hedder ”Q&A om LEI-koder”. Hvis du vil læse denne artikel, kan du gå ind på Finanstilsynets hjemmeside og søge på titlen via søgefunktionen. Ved at søge på ”LEI” finder du nyheder og artikler om emnet, og ved at læse disse kan du se, hvordan loven gradvist er blevet til.

LOU

Dette er uafhængige webtjenester, der står for udstedelsen af LEI-koder. Hvis man har spørgsmål vedrørende LEI, kan man naturligvis også kontakte disse virksomheder. Der findes endnu ingen danske LOU’er, men i Sverige findes der flere aktører, som kan kontaktes via e-mail, telefon eller chat.

Disse aktører ved som regel, at mange erhvervsdrivende og organisationer er usikre på, hvad de skal gøre, og derfor har de tydelige vejledninger om, hvordan man foretager en registrering, og hvad det indebærer. Hvis du føler dig den mindste smule usikker, anbefaler vi, at du altid kontakter virksomhederne først.

Investeringsselskab

Hvis du ikke selv vil stå for at registrere LEI, kan du kontakte din bank eller dit investeringsselskab. De plejer at være meget behjælpelige, eftersom det er i deres interesse, at deres kunder hurtigst muligt registrerer LEI. Hvis du har en personlig bankrådgiver, kan vedkommende sandsynligvis hjælpe dig med at udfylde en ansøgning. Banken eller investeringsselskabet kan til gengæld ikke ansøge på dine vegne, men kun støtte og hjælpe dig i processen.

Hvorfor er LEI nødvendigt?

Kravet om at alle juridiske personer skal registrere LEI er blevet indført med det formål at gøre de berørte myndigheder (for eksempel Finanstilsynet) i stand til at spore og kontrollere handel med værdipapirer. Denne kontrol skal gøre det nemmere at afsløre markedsmisbrug. Det overordnede mål med LEI er dermed at opnå en retfærdig, reguleret, kontrolleret og velfungerende handel.

For juridiske personer indebærer dette, at man skal have en LEI-kode for at kunne gennemføre en transaktion. Koden fungerer som en slags ID-nummer, der knyttes direkte til den unikke transaktion. På den måde kan for eksempel Finanstilsynet spore, hvilke aktører der har været involveret i en transaktion. Det øger sikkerheden og kontrollen.